Saturday 23 November 2013

aku tanya

aku tanya
untuk apa--
dicerita segala bahagia kau rasa
hari2 kau papar pada sekalian manusia
"tengok semua
aku bahagia"

bahagia itu perlu dikongsisama
bukan ditayang tunjuk setiap masa
apa kau mahu sebenarnya?
mahu melihat manusia pujisanjung kehidupan kau?
mahu melihat manusia idampuja kehidupan kau?
mahu melihat manusia jeritronta mahu kehidupan seperti kau?

yah. mungkin dari sudut lain--
kau mahu beri inspirasi pada kalian manusia bahawa bahagia itu ada

tapi--
ada antara manusia rabak jiwa tengok kamu bahagia
bukan kecewa cemburu buta
cuma kerana terlalu puja-idam-ingin-mahu seperti kamu
dan bila tak peroleh apa yang dimahu
sesak dada rasa
seolah tiada keadilan pada Pencipta
kenapa kamu ya tidak aku pula

sayang--
biarlah berpada dalam setiap askara
manusia itu lain cara bahagianya
jangan tutup mata-telinga mereka
cuma dengan melihat bahagia kamu setiap masa

jadi--
aku tanya 
untuk apa?

No comments:

Post a Comment